Przedmiotem raportów jest analiza wybranych branż gospodarki, zidentyfikowanie pomorskich przedsiębiorstw należących do tych branż oraz wyznaczenie potencjalnych zagranicznych rynków zbytu.
W raportach zawarta jest analiza i ocena działalności eksportowej wybranych branż i produktów.
Raporty zawierają analizy rynków zagranicznych, wybranych ze względu na możliwości sprzedaży produktów o największym potencjale eksportowym.
Perspektywiczne produkty eksportowe:
Perspektywiczny rynek eksportowy: Niderlandy
RAPORT: Budowa statków
Perspektywiczne produkty eksportowe:
Perspektywiczny rynek eksportowy: Hiszpania
RAPORT: OZE
Perspektywiczne produkty eksportowe:
Perspektywiczny rynek eksportowy: Niemcy
RAPORT: OEM
Branża budowlano-wykończeniowa jest jedną z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki. Obejmuje bardzo szeroki zakres począwszy od produkcji materiałów budowlanych, narzędzi stosowanych w budownictwie, a skończywszy na usługach obejmujących zarówno prace stricte budowlane, jak i te związane z projektowaniem.
Struktura firm według wielkości zatrudnienia w województwie pomorskim jest bardzo zbliżona do tej ogólnokrajowej. Zdecydowaną większość stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Większość przedsiębiorstw w województwie pomorskim, stanowią podmioty, których głównym przedmiotem działalności są usługi. 35,5% firm z analizowanego regionu w swojej działalności zajmuje się produkcją materiałów zaliczanych do branży budowlano-wykończeniowej.
Rynki perspektywiczne: Niemcy, Kanada i Rumunia
Produkty o największym potencjale eksportowym:
ANALIZA BRANŻY: BRANŻA BUDOWLANO-WYKOŃCZENIOWA
ANALIZA RYNKÓW PERSPEKTYWICZNYCH: BRANŻA BUDOWLANO-WYKOŃCZENIOWA
Rynek kosmetyczny w Polsce to niemal 500 działających czynnie podmiotów z czego 136 zlokalizowanych jest w województwie pomorskim. W porównaniu do sytuacji w innych krajach, można dostrzec większą siłę lokalnych producentów, ponieważ w Polsce na równi z wielkimi koncernami kosmetycznymi istnieją też mniejsze przedsiębiorstwa. Podczas gdy niektóre rynki zagraniczne są w większości zdominowane przez ogólnoświatowe koncerny, w Polsce dominują małe i średnie przedsiębiorstwa kosmetyczne. Branża kosmetyczna zarówno w województwie pomorskim, jaki i w całej Polsce jest branżą rozwijającą się. W sektorze działa dużo firm, dzięki czemu występuje silna konkurencja.
Rynki perspektywiczne: Indie, Ukraina oraz Chiny.
Produkty o największym potencjale eksportowym:
ANALIZA BRANŻY: BRANŻA KOSMETYCZNA
ANALIZA RYNKÓW PERSPEKTYWICZNYCH: BRANŻA KOSMETYCZNA
Branża meblarska jest najszybciej i najdynamiczniej rozwijającą się gałęzią polskiej gospodarki. Na przestrzeni lat Polska awansowała do czołówki światowych liderów zarówno pod względem produkcji (6-miejsce na świecie i 3-miejsce w UE), jak i eksportu (3-miejsce na świecie).
Większość przedsiębiorstw w województwie pomorskim, podobnie jak w pozostałych częściach kraju, stanowią podmioty, których głównym przedmiotem działalności jest produkcja. 29,4% firm z analizowanego regionu rozszerza zakres swojej działalności, łącząc produkcję z handlem i/lub usługami.
Rynki perspektywiczne:
Republika Czeska, Holandia i Stany Zjednoczone
Produkty o największym potencjale eksportowym:
ANALIZA BRANŻY: BRANŻA MEBLARSKA
ANALIZA RYNKÓW PERSPEKTYWICZNYCH: BRANŻA MEBLARSKA
Branża motoryzacyjna w Polsce składa się z bardzo dużej ilości przedsiębiorstw, głównie małych i średnich, chociaż równorzędnie rozwijają się w naszym kraju również duże, światowe koncerny. Na omawianą branżę składa się wiele sektorów, najogólniej można podzielić ją na:
W województwie pomorskim, w branży motoryzacyjnej, zdecydowaną większość stanowią mikro przedsiębiorstwa. Natomiast ze względu na dominujący przedmiot działalności są to głównie przedsiębiorstwa handlowe oraz usługowe. Branżę motoryzacyjną w województwie pomorskim w głównej mierze reprezentują przedsiębiorstwa handlowe zajmujące się sprzedażą samochodów oraz części do sektora automotive (w tym opon). Z kolei, przedsiębiorstwa, których profilem działalności jest również produkcja skupiają się w szczególności na wytwarzaniu części samochodów osobowych i użytkowych (m.in. silników, alternatorów) oraz produkcji autobusów i minibusów.
Rynki perspektywiczne: Włochy, Republika Południowej Afryki oraz Meksyk.
Produkty o największym potencjale eksportowym:
ANALIZA BRANŻY: BRANŻA MOTORYZACYJNA
ANALIZA RYNKÓW PERSPEKTYWICZNYCH: BRANŻA MOTORYZACYJNA
Skrót HVACR pochodzi od pierwszych liter angielskich słów: Heating, Ventilating, Air Conditioning i Refrigeration, które w języku polskim oznaczają ogrzewanie, wentylację, klimatyzację i chłodzenie. Urządzenia z tej branży pozwalają znacząco obniżyć koszty eksploatacyjne związane z ogrzewaniem i klimatyzacją. Rosnącą popularnością cieszą się nie tylko pojedyncze instalacje wyżej wspomnianych kategorii, ale również zintegrowane systemy łączące wszystkie urządzenia (do ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji).
W województwie pomorskim w branży HVACR zdecydowanie dominują mikro i małe przedsiębiorstwa. Struktura firm jest zatem bardzo zbliżona do tej ogólnokrajowej. Najczęściej są to firmy usługowe, wykonujące instalacje, naprawy czy usługi serwisowe dla urządzeń grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Blisko 30% firm zajmuje się również produkcją (samą lub łączoną z handlem/usługami). Najczęściej ich profilem działalności jest szeroko ujęta produkcja urządzeń grzewczych, głównie kotłów i grzejników, jak również urządzeń wentylacyjnych i chłodniczych. Mikro i małe przedsiębiorstwa zajmują się w szczególności usługami, zaś w przypadku średnich i dużych firm wzrasta udział produkcji.
Rynki perspektywiczne: Rosja, Szwecja oraz Kazachstan.
Produkty o największym potencjale eksportowym:
ANALIZA BRANŻY: BRANŻA OGRZEWANIA, KLIMATYZACJI I WENTYLACJI (HVACR)
ANALIZA RYNKÓW PERSPEKTYWICZNYCH: BRANŻA OGRZEWANIA, KLIMATYZACJI I WENTYLACJI (HVACR)
W ogólnym ujęciu branża off-shore definiowana jest jako gospodarka morska, czyli każda działalność, którą można prowadzić tylko dlatego, że istnieje morze. Off-shore jest działalnością złożoną, składającą się z wielu procesów, których wspólnym mianownikiem jest wykorzystanie morza i jego zasobów.
W województwie pomorskim, w branży off-shore, dominują wśród nich mikroprzedsiębiorstwa. Najczęściej firmy działające w regionie prowadzą działalność usługową, produkcyjną lub produkcyjno-usługową. 34% z nich prowadzi działalność eksportową.
Rynki perspektywiczne: Norwegia, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone
Produkty o największym potencjale eksportowym:
• Konstrukcje i części konstrukcyjne stalowe
• Urządzenia sygnalizacyjne i nawigacyjne oraz ich części
• Budowa i serwis platform wiertniczych lub produkcyjnych, pływających lub podwodnych (kategoria obejmuje również pogłębiarki, pływające doki, dźwigi pływające, latarniowce)
ANALIZA BRANŻY: BRANŻA OFF-SHORE
ANALIZA RYNKÓW PERSPEKTYWICZNYCH: BRANŻA OFF-SHORE
Analizy branżowe – Platforma Wsparcia Eksportu PKO Banku Polskiego
Platforma Wsparcia Eksportu to najnowsze rozwiązanie PKO Banku Polskiego dla eksporterów oraz firm planujących ekspansję zagraniczną. Platforma to m.in. dostęp do aktualnych analiz branżowych oraz najnowszych informacji o 130 rynkach zagranicznych. Wśród głównych branż eksportowych możemy znaleźć opracowania:
Ponadto platforma dysponuje wyszukiwarką, gdzie możemy szukać raportów według branż, kategorii czy krajów.
Analizy sektorowe – PKO Bank Polski
Zbiór opisów, opracowań nt. sektorów polskiej gospodarki. Centrum Analiz PKO BP prezentuje informacje o różnych branżach, m. in.: urządzeń medycznych, spożywczej, branży wydobywczej, produkcyjnej maszyn i urządzeń.
Opracowania sektorowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
PAIH na swojej stronie internetowej publikuje raporty prezentujące wybrane sektory polskiej gospodarki. Prócz ogólnej charakterystyki sektorów, publikacje opisują m.in. największe działające w Polsce przedsiębiorstwa, kwestie rynku pracy, inwestycji zagranicznych oraz perspektywy rozwoju.
Analiza branż eksportowych – Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. (KUKE S.A.)
Analiza przedstawia, które z branż są „najbardziej eksportowe” w naszym kraju. KUKE S.A. proponuje 3 podejścia:
Zastosowany został podział na podmioty:
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
PARP realizuje projekt „Opracowanie strategii marki polskiej branży meblarskiej na lata 2018-2021”. Projekt ten jest jednym z elementów Programu Flagowego „Polskie Meble”, który ma na celu stworzenie systemu wzmacniającego globalną pozycję polskiej branży meblarskiej.
Strategia realizowana jest w celu zapewnienia spójnego i pozytywnego wizerunku polskiej branży meblarskiej oraz wspierania gospodarczej aktywności polskich przedsiębiorców z tej branży za granicą. Dokument zawierać będzie rekomendacje w zakresie budowania unikalnego wizerunku marki polskiej branży meblarskiej i jej pozycjonowania na rynkach międzynarodowych oraz długookresowe wytyczne do komunikacji marki. Strategia odwoływać się będzie do interesów branży, która jest równocześnie jej adresatem.
CAB to agencja badawcza specjalizująca się w badaniach rynku stolarki budowlanej w Polsce oraz w pozostałych krajach europejskich. Udostępniają raporty dotyczące rynku płytek ceramicznych, kostki brukowej, mebli, szyb, okien.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
KOWR udostępnia analizy i informacje dotyczące rynków produktów rolnych i żywnościowych, a także realizacji mechanizmów aktywnej polityki rolnej na rynkach produktów rolnych i żywnościowych.
Raz na kwartał udostępniana jest prognoza cen podstawowych produktów rolno-żywnościowych sporządzana na podstawie przewidywań Zespołu Ekspertów ds. Prognozowania Cen Podstawowych Produktów Rolniczych.
W analizie handlu zagranicznego omówione są obroty głównymi grupami produktów w ujęciu ilościowym i wartościowym ze wskazaniem najważniejszych partnerów handlowych z uwzględnieniem zmian w odniesieniu do poprzedniego roku.