Broker Eksportowy

Kolejny rok projektu za nami. Blisko 1400 firm skorzystało z Pomorskiego Brokera Eksportowego!

Czwarty rok działania projektu Pomorski Broker Eksportowy obfitował w zróżnicowane kierunki na mapie świata, gdzie realizowaliśmy nasz cel zdobywania rynków zagranicznych przez pomorskie małe i średnie firmy. Wystawiliśmy m.in. wspólne stoisko na targach kosmetycznych Indie Beauty Expo odbywających się w Nowym Jorku, nasze firmy zaprezentowały się na targach SIAL InterFOOD w Dżakarcie, nie zabrakło nas na styczniowych targach branży edukacyjnej w Londynie, w tym samym miesiącu uczestniczyliśmy również w medycznych targach ARAB HEALTH 2020 w Dubaju.

 

Tradycyjnie organizowaliśmy misje gospodarcze. Zrealizowaliśmy m.in. wielobranżową misję gospodarczą w Chinach, a także specjalistyczną misję Smart City w Finlandii. Przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy konferencję “Sztuka eksportu”, której celem było propagowanie dobrych praktyk w zakresie budowania marki polskich produktów poza granicami kraju. Podczas drugiej już konferencji Business Beyond Boarders Destination Africa zwróciliśmy uwagę na korzyści z robienia interesów na Czarnym Lądzie.

 

Nie zabrakło w minionym roku konkursu grantowego z rekordową alokacją 12,3 milionów zł przeznaczoną na dofinansowanie uczestnictwa przedsiębiorstw w międzynarodowych targach i wydarzeniach gospodarczych. Zakończyliśmy również pierwszą edycję usługi Brokera zagranicznego. Skorzystało z niego 13 firm, które uczestniczyły w 60 spotkaniach biznesowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Kazachstanie, Norwegii, Szwecji, Stanach Zjednoczonych Ameryki.

 

Tradycyjnie proponowaliśmy przedsiębiorcom nasze seminaria informacyjne i kluby eksportera, gdzie podejmowaliśmy zróżniowaną tematykę dotyczącą różnych rynków zagranicznych i branż. Nasi brokerzy przeprowadzali badania potencjału eksportowego kolejnych firm pojawiających się w naszym projekcie i czynnie wspierali w rozwoju działań eksportowych przedsiebiorstwa korzystające już z naszych narzędzi.

 

W części mijającego roku z powodu pandemii COVID-19 odwołane zostały wydarzenia targowe i misje gospodarcze. Wiele aspektów naszych działań zmuszeni zostaliśmy przenieść do trybu zdalnego. Seminaria i kluby eksportera odbywały się w formie online, w podobny sposób realizowaliśmy badania potencjału eksportowego firm.

 

W naszych działaniach pojawiły się propozycje mające na celu uwzględnienie trudnej sytuacji firm, które musiały wstrzymać lub ograniczać działalność. W brokerze zagranicznym pojawiły się nowe opcje zabezpieczenia realizacji usługi, np. gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa zamiast wpłaty kaucji. W konkursie grantowym zaproponowaliśmy dodatkowo możliwość wykorzystania grantu na udział w platformach cyfrowych stanowiących alternatywę dla tradycyjnych targów.

 

W kolejny rok działania projektu wchodzimy z nowymi doświadczeniami i propozycjami. Kiedy tylko będzie to możliwe wznowimy nasze uczestnictwo w międzynarodowych wydarzeniach gospodarczych, które decyzją ich organizatorów powrócą do kalendarza.

 

Projekt Pomorski Broker Eksportowy będzie realizowany do roku 2023. Za wykonanie jego założeń odpowiada Agencja Rozwoju Pomorza we współpracy z Regionalną Izbą Gospodarczą Pomorza, Pomorskim Parkiem Naukowo-Technologicznym, Stowarzyszeniem „Wolna Przedsiębiorczość”, Inkubatorem Starter oraz Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego (InvestGDA).