Zapraszamy na czwartą odsłonę cyklu przybliżającego nam rynki Ameryki Łacińskiej. Tym razem ¡Vamos a Argentina y Uruguay!
Argentynę i Urugwaj łączy prekolumbijska przeszłość, hiszpańska kolonizacja, tango, rytuał picia yerba mate, kultura gauczów, najlepsza na świecie wołowina oraz futbol na najwyższym poziomie. Kraje te, posiadają bogate zasoby naturalne w energetyce i rolnictwie.
Argentyna
Argentyna jest jedną z największych gospodarek w Ameryce Łacińskiej. Obecnie znajduje się w trakcie transformacji promującej zrównoważony rozwój gospodarczy z integracją społeczną i włączeniem do globalnej gospodarki. Na terytorium o powierzchni 2,8 mln km2 znajduje się żyzna ziemia i ogromny potencjał w zakresie energii odnawialnej. Argentyna jest liderem w produkcji żywności i posiada rozwinięty przemysł w sektorach rolnictwa i hodowli bydła.
Argentyna jest trzecim partnerem handlowym Polski w Ameryce Łacińskiej. W 2018 roku wartość wzajemnych obrotów wyniosła 818 mln USD (z czego polski eksport: 119 mln USD). Polska eksportuje do Argentyny m.in. maszyny i urządzenia górnicze, maszyny i urządzenia mechaniczne, artykuły motoryzacyjne, Importujemy głownie produkty spożywcze: orzeszki ziemne, tytoń, kukurydzę, cytryny, filety rybne, wełnę i wina. Na rynku argentyńskim obecne są m. in. firmy KOPEX (sektor wydobywczy), INGLOT (kosmetyki), LUG S.A. (producent oświetlenia LED), Labin Polska Sp. z o.o. (wyposażenie laboratoriów diagnostycznych).
Urugwaj
Urugwaj podobnie jak Argentyna jest jednym z bogatszych krajów kontynentu. O rozwoju gospodarczym tego kraju zadecydowała m.in. duża stabilność polityczna i ekonomiczna, atrakcyjne dla inwestorów strefy bezcłowe (tzw. zonas francas), największy naturalny port, siedziba organizacji MERCOSUR, najwyższy w Ameryce Płd. wskaźnik dostępu do internetu, przyjazny klimat i żyzna gleba, która sprzyja hodowli bydła, owiec, a także uprawie ryżu i soi. Atutem jest wykwalifikowana siła robocza – Urugwaj ma jeden z najlepszych w Ameryce Łacińskiej systemów edukacji.
Urugwaj to też bardzo dobra infrastruktura, a Montevideo jest bankową i finansową stolicą Ameryki Południowej. Urugwaj poświęca obecnie więcej uwagi gospodarce i stworzeniu klimatu sprzyjającego przyciągnięciu zagranicznych inwestycji, niż polityce międzynarodowej. Oprócz znanych już w Urugwaju polskich towarów, takich jak, nawozy sztuczne, maszyny rolnicze, wódka, artykuły elektryczne, sprzęt gospodarstwa domowego, ciągniki i samochody, szansę na sprzedaż mają także polskie przetwory warzywne i owocowe, słodycze, wędliny, narzędzia weterynaryjne, szkło stołowe.
Organizatorzy:
Krajowa Izba Gospodarcza, Polsko-Latynoamerykańska Rada Biznesu, Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza
przy współpracy z
Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii; Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz Polską Agencją Inwestycji i Handlu;
Partnerem wydarzenia Santander Bank Polska
zapraszają na kolejne webinarium z cyklu
Ameryka Łacińska:
¡Vamos a Argentina y Uruguay!
Agenda spotkania – 19 maja 2021 r. (14:00 – 16:00) | |
14:00 – 14:15 | Powitanie:
Krajowa Izba Gospodarcza – Wiceprezes, Dyrektor Generalny Marek Kłoczko Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza – Prezes Jarosław Filipczak Polsko-Latynoamerykańska Rada Biznesu – Wiceprezes Andrzej Szumowski Polska Agencja Inwestycji i Handlu – Zastępca Dyrektora Centrum Eksportu, Łukasz Grabowski |
14:15 – 14:20 | Wystąpienie: JE Ana María Ramírez – Ambasador Republiki Argentyny w Rzeczypospolitej Polskiej (wystąpienie w j. angielskim) |
14:20 – 14:25 | Wystąpienie: JE Aleksandra Piątkowska – Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Argentyńskiej i Wschodniej Republice Urugwaju |
14:25 – 14:30 | Wystąpienie: JE Marion Blanco – Ambassador, Advisor of the General Directorate for Economic Affairs of the Ministry of Foreign Affairs Uruguay (wystąpienie w j. angielskim) |
14:30 – 14:50 | Argentyna i Urugwaj jako atrakcyjne kierunki dla polskich przedsiębiorców w Ameryce Łacińskiej. Branże strategiczne dla polskiego eksportu, uwarunkowania prawne i różnice kulturowe, perspektywy i bariery – Marcelo Dante Villa, Business Development Manager, Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH S.A. w Buenos Aires (wystąpienie w j. angielskim) |
14:50 – 15:05 | Praktyczne aspekty nawiązywania współpracy i utrzymywania relacji biznesowych – metodologia pracy – Zuzanna Gołębiewska, Dyrektor Biura, Polsko-Latynoamerykańska Rada Biznesu |
15:05 – 15:25 | Rozwiązania i produkty ułatwiające relacje na rynku zagranicznym – Adam Styś, International Business Manager; Anna Wierzbicka, Menedżer Zespołu Handlu Zagranicznego, Santander Bank Polska S.A. |
15:25 – 15:40 | Case study – Dr Juan E. Llamazares, Koparco SA (wystąpienie w j. angielskim) |
15:40 – 15:55 | Case study – Karolina Barmuta, Pola Posta Consulting, Tomasz Szylko, MC Agri |
15:55 – 16:00 | Sesja Q&A – Pytania i odpowiedzi uczestników |
Gdzie i kiedy?
Seminarium rozpocznie się 19 maja 2021 r. o godzinie 14:00 w formule online. Link do spotkania zostanie przesłany na wskazany w formularzu adres e-mail.
Zgłoszenia przyjmujemy do dnia 19.05.2021 r.
Kontakt:
Marek Kruszewski
e-mail: m.kruszewski@rigp.pl,
tel. 665 771 277