7 lipca 2016 r. podpisana została umowa na realizację Pomorskiego Brokera Eksportowego – pionierskiego programu wspierania rozwoju aktywności eksportowej przedsiębiorstw. Od tamtego czasu blisko 1800 pomorskich firm wzięło udział w działaniach naszego projektu.
Przedsiębiorstwa z Pomorza prezentowały swoją ofertę podczas 31 wyjazdów na targi i misje gospodarcze na całym świecie. Nasze stoiska regionalne powstawały m.in. podczas targów BettShow Londyn, Mobile World Congress Barcelona, CEBIT Hannover, SIAL China, CPhI Worldwide Frankfurt, Mobile World Congress Barcelona, Hannover Messe, SIAL Canada, Japan IT Week, CIBE Szanghaj, SMM Hamburg, Vitafoods, Indie Beauty Expo w Nowym Jorku, Middle East Design & Hospitality Week Dubaj, DIDAC INDIA, POWEREXPO Almaty, SIAL InterFOOD Jakarta.
Ponadto odbyło się 21 wyjazdów na wydarzenia gospodarcze, podczas których przedsiębiorcy uczestniczyli w międzynarodowych targach, branżowych konferencjach i spotkaniach B2B, wśród nich były m.in. China International Import Expo, Medica Düsseldorf, TechCrunch Disrupt Berlin, CES Las Vegas, Innovation Day Karlskrona, Konferencja Transport Logistic w Monachium, Targi HARBITARE Helsinki, TRANS EXPO ODESSA, Targi Anuga, Supply Side WEST Las Vegas, Web Summit Lizbona.
Podczas trwania projektu ogłoszone zostały cztery konkursy grantowe. Przedsiębiorcy ubiegali się w nich o środki finansowe na promocję na rynkach zagranicznych. Podpisanych zostało 487 umów na kwotę blisko 20 mln PLN. Firmy, które nie skorzystały jeszcze z grantów wciąż mogą ubiegać się o dofinansowanie do 50% kosztów wyjazdów na międzynarodowe targi, wystawy, misje zagraniczne, wydarzenia gospodarcze i promocyjne w ramach ostatniego konkursu. W tym roku planowany jest kolejny konkurs dla firm chcących ponownie skorzystać z grantów.
W bieżącym roku planujemy również ogłoszenie kolejnej, trzeciej edycji bezpłatnej usługi Brokera zagranicznego – usługi polegającej na dostarczaniu firmom informacji o interesujących je rynkach, pomocy w nawiązaniu kontaktów biznesowych, a także organizacji spotkań z kontrahentami za granicą. Aktualnie w ramach drugiej edycji 20 firm rozpoczyna nawiązywać kontakty z kontrahentami w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Skandynawii. W pierwszej edycji wzięło udział 13 firm. Odbyło się ponad 60 spotkań w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Kazachstanie, Norwegii, Szwecji, Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Ważną rolę w Pomorskim Brokerze Eksportowym spełniają seminaria, konferencje i kluby eksportera poszerzające wiedzę na temat eksportu, specyfiki i potencjału rynków zagranicznych. Do dziś uczestniczyło w nich ponad 1700 osób!
Od początku strategiczną misję w projekcie realizują brokerzy eksportowi – specjaliści, których rolą jest bezpłatne zbadanie potencjału eksportowego firmy i zaproponowanie rozwiązań służących rozwijaniu działalności w tej dziedzinie. Nasi brokerzy wciąż poszukują nowych firm z regionu chcących rozpocząć działalność eksportową lub ją z sukcesem rozwijać. Przedsiębiorców zainteresowanych udziałem w projekcie zachęcamy do skontaktowania się z jednym z 15 specjalistów, których dane dostępne są na stronie brokereksportowy.pl.
Projekt Pomorski Broker Eksportowy będzie realizowany do 2023 roku. Pięć lat to sporo czasu w zmieniającej się dynamicznie sytuacji gospodarczej na świecie. Szczególnym wyzwaniem jest pandemia koronawirusa, która ograniczyła możliwość organizowania na świecie wydarzeń gospodarczych i wymusiła działania opierające się na aktywności online. Początek roku 2021 przyniósł jednak wznowienie wyjazdów na targi, a w naszej ofercie pojawiają się sukcesywnie nowe propozycje dla firm.
Projekt realizuje Agencja Rozwoju Pomorza w partnerstwie z Regionalną Izbą Gospodarczą Pomorza, Pomorskim Parkiem Naukowo-Technologicznym, Stowarzyszeniem „Wolna Przedsiębiorczość”, Starterem oraz InvestGDA.