Zapraszamy na kolejne webinarium z cyklu
Ameryka Łacińska:
¡Vamos a Cuba y Dominicana!
Podczas webinarium zaproszeni eksperci zaprezentują m.in. możliwości ww. rynków, szanse i zagrożenia, różnice prawne i taryfowe oraz kulturowe, oraz narzędzia bankowego wsparcia finansowego. Poznamy także praktyczne case studies, gdzie reprezentanci polskich firm podzielą się praktycznymi doświadczeniami osiągnięcia sukcesu w tych krajach.
Cykl wydarzeń „Ameryka Łacińska: ¡Vamos a…” jest organizowany przez Krajową Izbę Gospodarczą, Regionalną Izbę Gospodarczą Pomorza, i Polsko – Latynoamerykańską Radę Biznesu przy współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwem Spraw Zagranicznych.
Kiedy: piątek 26 listopada 2021 r. godz. 15:00 – 17:00
Gdzie: Live online/onsite Hotel Scandic Gdańsk
Podczas spotkania omówimy sytuację gospodarczą na wskazanych rynkach, możliwości eksportowe i inwestycyjne, szanse i zagrożenia oraz formy wsparcia dla polskich przedsiębiorców.
Agenda spotkania – 26 listopada 2021 r. (15:00 – 17:00) | |
15:00 – 15:20 | Powitanie:
Krajowa Izba Gospodarcza – Prezes Marek Kłoczko Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza – Wiceprezes Damian Mucha Polsko-Latynoamerykańska Rada Biznesu – Prezes Stefan Bekir Assanowicz |
15:20 – 15:30 | Wystąpienie: JE Jorge Martí Martinez – Ambasador Kuby w Polsce |
15:30 – 15:40 | Wystąpienie: JE Leszek Biały – Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Dominikańskiej |
15:40 – 15:55 | Wystąpienie: Chargé de affairs a.i – Michał Faryś, Ambasady RP na Kubie |
15:55 – 16:10 | Kuba i Dominikana jako atrakcyjne kierunki dla polskich przedsiębiorców w Ameryce Łacińskiej. Branże strategiczne dla polskiego eksportu, uwarunkowania prawne i różnice kulturowe, perspektywy i bariery – Dariusz Latoszek, Główny Specjalista Wydziału Dwustronnej Współpracy Gospodarczej, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej Ministerstwo Rozwoju i Technologii |
16:10 – 16:30 | Case study polskiej firmy Dominikana – Jędrzej Pacak, Casa Dominicana, Polsko Dominikańska Izba Gospodarcza |
16:30 – 16:40 | Rozwiązania i produkty ułatwiające relacje na rynku zagranicznym – Adam Styś, International Business Manager; Anna Wierzbicka, Menedżer Zespołu Handlu Zagranicznego, Santander Bank Polska S.A. |
16:35 – 16:50 | Praktyczne aspekty nawiązywania współpracy i utrzymywania relacji biznesowych – metodologia pracy – Monika Wasążnik, Polsko-Latynoamerykańska Rada Biznesu |
16:50 – 17:00 | Sesja Q&A |
KUBA
Kuba jest stałym partnerem handlowym Polski w regionie Karaibów, przy czym 90% polskiego eksportu na Kubę stanowią produkty rolno-spożywcze. Niewątpliwie polskie produkty cieszą się dobrą opinią na rynku kubańskim i mają stosunkowo dobrą, zwłaszcza w porównaniu do produktów europejskich, relację jakości do ceny. Przy takiej strukturze towarowej polskiego eksportu po stronie kubańskiej występuje tylko jeden kontrahent, tj. państwowa centrala importu żywności Alimport. Procedury zatwierdzania dostawców i licytacji nie podlegają kontroli zewnętrznej i są zazwyczaj niejawne, dlatego też bieżące wsparcie Ambasady RP w Hawanie bywa kluczowym elementem udanych negocjacji handlowych.
Kuba nadal ma duży potencjał dla eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski, gdyż przy niewielkiej krajowej produkcji Kuba corocznie importuje żywność za ok. 2 mld USD.
Perspektywiczne dziedziny polskiego eksportu to: sektor spożywczy, w tym art. rolno-spożywcze oraz dostawy maszyn i urządzeń dla tego sektora, górnictwo -dostawy maszyn i urządzeń dla tego sektora, przemysł stoczniowy dostawy i remonty statków/kutrów rybackich, energetyka – w tym odnawialne źródła energii (energia fotowoltaiczna, wiatrowa) przemysł maszynowy – m.in. kompleksowe linie produkcyjne dla przemysłu meblarskiego, przemysł farmaceutyczny – leki, art. higieniczne, wyposażenie i sprzęt medyczny, turystyka – wyposażenie hoteli, przemysł mineralny – nawozy.
DOMINIKANA
W ostatnich 20 latach gospodarka Dominikany była jedną z najszybciej rozwijających się w Ameryce Łacińskiej. Główne towary eksportowane z Polski to: elektrody węglowe, produkty mleczarskie, inne art. spożywcze, części do maszyn, dźwigi, meble, dzianiny, maszyny do przemysłu tytoniowego, produkty chemiczne, kosmetyki, opony. Natomiast z Dominikany importujemy: wyroby medyczne, nici chirurgiczne, materiały opatrunkowe, tytoń, kakao, obuwie, banany i platany, alkohole (rum), przełączniki elektryczne, kable, urządzenia ogrodnicze/rolnicze.
Dominikana jest rynkiem otwartym na handel międzynarodowy, z długą tradycją importu. Importerzy najczęściej są też dystrybutorami, stąd większa część handlu opiera się na imporcie gotowych produktów. Szybki rozwój kraju i wieloletnie tradycje importu wskazują na możliwości intensyfikacji współpracy handlowej i inwestycyjnej. Największe szanse eksportowe mają artykuły rolno-spożywcze, spożywcze, maszyny rolnicze, urządzenia dla przemysłu spożywczego, art. rolno-spożywcze, maszyny górnicze, nawozy, produkty chemiczne, farmaceutyki, akcesoria samochodowe, meble, sprzęt AGD.
Zgłoszenia przyjmujemy do dnia 25.11.2021 r. do godz. 10:00
Kontakt:
Marek Kruszewski
e-mail: m.kruszewski@rigp.pl,
tel. 665 771 277